Det blev en annorlunda kväll med Litteraturens vänner när kompositören Benjamin Staern berättade om sitt liv och sin utveckling som musiker.


Benjamin föddes 1978 i Göteborg i ett musikaliskt hem. Föräldrarna var dirigenten Gunnar Staern och operasångerskan Harriet Cronström Staern. Redan tidigt reagerade han på musik, berättade Benjamin och illustrerade med korta utdrag ur Barberaren i Sevilla och Våroffer. Han såg ofta på tecknade filmer medan han lyssnade, och en kreativ process startade. Som sexåring kopierade han noter från pappans partitur.

Familjen flyttade till Malmö där Benjamin växte upp. Han spelade cello och piano i Malmö musikskola och andra orkestrar. Han har absolut gehör, berättade han, vilket kan ha sina nackdelar när folk spelar eller sjunger aldrig så lite falskt. Han får en känsla av illamående.

Efter studenten läste Benjamin musikvetenskap i Lund och blev bekant med främmande musikkulturer och musikalisk modernism. Arnold Schönberg var ett namn som nämndes.

Benjamin berättade om synestesi, ”flera sinnen sammankopplade”. I hans fall innebär det att han ser musik i färger. Varje ton motsvarar en färg.

1992 debuterade Benjamin Staern som kompositör. 2000 slog han igenom med Threat of War, ett stycke på 10 minuter, som spelades av Malmö Symfoniorkester men också på många andra ställen i Europa. Det är ett dramatiskt verk som inspirerades av skildringar av Balkankrigen. Röda och blå toner strider mot varandra hos Benjamin.

Benjamin Staern kom in på Musikhögskolan i Malmö och studerade komposition för bl.a. Hans Gefors. Han fick flera beställningar på musikaliska verk. Men efter högskolan genomgick han en kreativ skaparkris. Han ville skriva musik för en stor publik. Orkesterstycket Jubilate förlöste ny kreativitet, han fick en intuitiv, infallsrik känsla  när han skrev. Han kunde få idéer när han promenerade längs Öresund, en melodislinga kunde spelas in i mobilen och utvecklas vidare när han kom hem. Han kan också få inspiration av litteratur och filmer.

Tranströmersånger, sångcykler till dikter ur Sorgegondolen, följdes av en sångcykel med dikter av Karin Boye. Vi fick höra ett känslosamt stycke med sång av operasångerskan Anna Larsson.

Benjamin Staern ville  skriva för scenen och komponerade musiken till operan Snödrottningen efter    H C Andersens saga, om kampen mellan det onda och det goda. Den uppfördes på Malmö Opera 2016 och också 2018 med Susanna Stern (ej i släkt) i titelrollen.

Benjamin Staerns verk spelas i stora delar av världen. Att hans musik är vida spridd blir han medveten, om inte förr,  när han får uppgifter från STIM om var och när hans musik framförts. Det var således en världskänd kompositör som gästade vår förening!

Text: Olle Fridberg.   Foto: Hanne Lundström-Hjerrild

E580A2B7-F169-44A7-A3E5-8B623CC67D8D_1_105_c
1119E2B9-9E66-45EF-AE0A-49D45652A9B7_1_105_c
D7C4403A-6603-429C-B463-0B9AA7E54433_1_105_c
9B310CD4-8BCC-4D1B-A2B7-E8C7F9DE4733_1_105_c
A572C798-065D-40E8-B37E-978BD7B1C6C8_1_105_c
C721C282-1B80-425F-98C3-1C49EAD6C989_1_201_a
93D62816-9A84-4239-A297-340BDB288291_1_105_c
6A60CF4C-C604-407F-91E2-DEDEF931B0BC_1_105_c
51FF766B-5105-4294-8610-D4A67E49BFD2_1_105_c

Litteraturens Vänner i Skåne. E-post info@litteraturensvanner.se

Telefon klubbmästare: 073-1576999

Org.nr 845002-4057  Plusgiro 110959-4

Webbansvarig: Kaeth Gardestedt©