Per Ljungvall har i många år samlat vykort och andra bilder från såväl det gamla som det nya Malmö. Han inledde sitt anförande med att visa en målning föreställande kung Karl X Gustav till häst. Han står på en höjd och blickar ut över det tillfrusna Lilla Bält, redo att leda sin armé tvärsigenom Danmark för att tilltvinga sig en fred med danskarna och erövra bl.a. Skåne. Så blev det danska Malmø det svenska Malmö.
Per Ljungvall fortsatte med en bild av Karl X Gustav till häst mitt på Stortorget. Statyn invigdes 1896.
Från Stortorget gick han vidare med att visa en kavalkad av båtar som trafikerat Öresund genom tiderna: färjor, flygbåtar och katamaraner. Interiörer från tågfärjan Malmöhus berömda restaurang väckte många minnen. De avlöstes av bilder av olika hotell och restauranger: Lars Lendrops Savoy och Kockska krogen, Rådhuskällaren, Etage, Mando på Skomakargatan med den omtalade planksteken.
Så följde en rad bilder från Gustav Adolfs torg med Wessels hörna. Huset revs 1963 och S:t Jörgens hotell uppfördes. Wessels flyttade till Jägersro 1962 och blev ett av de största moderna varuhusen. Trängseln vid invigningen krävde polisinsatser.
Ljungvall fortsatte med bilder från gamla Triangeln med olika spårvagnslinjer. Här framgick det tydligt varför platsen fått sitt namn. Gamla och nya kvarteret Korpen presenterades. Där byggdes efter de omfattande rivningarna på 1950-talet det stora Åhlénsvaruhuset. Tvärsöver på andra sidan Södra Förstadsgatan reste sig det nya Domushuset. Senare uppfördes det höga Sheratonhotellet vid Triangeln.
EPA-varuhusen fick ett särskilt kapitel. EPA stod för Enhetsprisaktiebolaget. 1934 revs en byggnad på Södergatan för att ge plats åt ett nytt lågprisvaruhus, EPA. Äldre Malmöbor minns ännu den stora sensationen: rulltrappan, den första i Malmö. Den gick bara uppför. På andra våningen fanns en mjölkbar. EPA blev så småningom Tempo, som blev Åhléns.
Ljungvall berättade om Bejers park med Allhemshuset. Allhems förlag gav ut Allas veckotidning och Hemmets veckotidning, därav namnet.
Bulltoftas utveckling från att vara både ett militärt (F 10) och ett civilt flygfält till att rymma enbart civilt flyg berördes. Flygplanskapningen 1972, flygplatsens sista år, blev dramatisk. En bild visade förhandlingar på hög höjd i flygledartornet. Ljungvall hade också bilder från flygets historia över Öresund.
Avslutningsvis visades bilder från Limhamns hamn med trafiken till Dragör med färjorna Hamlet och Ofelia. Det blev en nostalgisk timme för många gamla Malmöbor i Per Ljungvalls trivsamma sällskap.
Referat: Olle Fridberg
Några av kvällens lyssnare.
Vi var så många att det blev två skärmbilder. Per Ljungvall syns i röd ram på översta raden.