Detta har hänt 2024

Med början på 1100-talet då Malmö var en liten bondby över frihetsbrevet med tullfrihet 1275 då Malmö nämndes första gången, berättade Rikard om silltillgången med Skånemarknaden fram till storhetstiden under medeltiden för att avsluta under 2000-talet.

Vi fick se kartor äver vångarna, vilket förklarar flera stadsdelars vång-namn. Så småningom började de rika borgarna upptäcka den del som blev Fridhem och dit de förlade sina sommarvisten. För några betydde det att avlägsna sig från sina industrier som de hade som grannar i staden. Marken delades upp och de byggde stora eleganta villor som så småningom blev åretruntboenden.

En fullsatt salong med intresserade åhörare fick inblickar i vilka olika näringsidkare som bidragit till både Malmös utveckling och till framväxten av den första villastaden. Anekdoter berättades även av åhörarna. 

Det är en mycket omfattande och detaljerad skildring Rikard Smitt bjuder på i sin bok, intressant även för den som inte är skriven på Fridhem.

Vackra byggnader med torn och spiror har ersatts av modernare fastigheter, några tomter har styckats, men det finns så många kvar av de praktfulla nu hundraåriga husen att det är ett nöje att promenera runt i gatorna.

Fridhem - Malmös första och enda villaområde från sekelskiftet 1900

Rikard Smitt den 30 september 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Aida Kalnins-arkitekt, scenograf, konstnär - den 3 september 

Aida är kvinnan som ansvarat för den visuella utformningen i många skiftande produktioner - alltså formgivit scenmiljöer och skaffat rekvisita som stämmer med manus i tid och rum.

Aida sa upp sig som arkitekt för att arbeta som scenograf på Malmö Stadsteater. Med ett 20-tal dekorer för opera, balett och teater har Aida sedan 1991 medverkat i ett flertal långfilmer och TV-produktioner.

Hon berättade om yrket som scenograf med två filmer av Richard Hobert: "Där regnbågen slutar", en film som blandar dröm. verklighet och show och "Fågelfångarens son" som spelades in på Färöarna och bygger på en sann historia i början av 1900-talet.

Det var intressant att följa arbetet från manusläsning med hennes skisser i kanten, över sökande av rekvisita och hur man "föråldrar" tapeter och möbler med jordslipning mm.

När man jämför scenografi mellan teater och film så tar publiken för givet att allt man ser på scen är fiktivt och uppbyggt. Egentligen är filmmiljöerna ännu mer fiktiva och byggda än på teatern, skillnaden är att man inte får ana det - då bryts magin…. Vi fick en ingående och intressant inblick i ett för de flesta av oss okänt yrke.

Aida gör även 3-dimmentionella collage av scener, boxar som hon kommer att presentera för oss en kväll till våren.

IMG_3082
IMG_3084
IMG_3087
IMG_3094

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Trygve Bång inledde höstsäsongen den 20 augusti.

Med glimten i ögat, anekdoter, inblickar i verkliga möten och sällsamma livsöden berättade Trygve om några av de personer han beskriver i sin bok "Jag tänker ofta på dig". Vi fick höra om Fritjof Nilsson Piraten, Ola Billgren, Per Anders Fornander samt Åke Arenhill och mer i förbigående om andra som Trygve känner speciellt för.

Det var en fin upptakt som uppskattades av en närmast fullsatt salong.

Måltidsstarten, halstrad lax med sandefjordsås, gräslöksolja, färskpotatis, bidrog till en perfekt salong med många glada och intresserade deltagare.

- - -  - - - - - - -  - - - - - - -  - - - - - 

Den 20 maj ett engagerande föredrag av Peter Gärdenfors om ord

Vi använder språket dagligen utan att fundera över vad som händer i våra huvuden när vi tar in vad någon säger eller skriver. Men det räcker inte att kunna höra eller läsa – vi måste också förstå ordens betydelser för att det skall bli meningsfullt.

Peter Gärdenfors är internationellt känd filosof och professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

Hans föredrag för oss baserades på boken som ur olika perspektiv belyser ordens betydelse i vår kommunikation.

Peters föreläsning avslutades med dialog med de närvarande och det var många kommentarer och frågor som bollades mellan föreläsare och publik. Alla har vi något språkligt som irriterar, som engagerar, som vi skulle vilja kunna påverka. Att språket är i ständig utveckling och med influenser från andra språkkulturer och generationer är något vi måst acceptera, enligt Peter som liksom Monica Braw-Lompolo konstaterade att finska språket är mera konstant med egna ord än vår svenska som gärna plockar in nyord.

En läcker Ceasarsallad med majskyckling inledde kvällen som avslutades med att Peter fick "en flaska gott rött" och varma applåder.

- - -  - - - - - - -  - - - - - - -  - - - - - 

IMG_1554
BD77AEE0-CC68-4785-8C4F-8B43AC83327B_4_5005_c
IMG_1558
IMG_1567
IMG_1573
IMG_1581
IMG_1591
IMG_1586
IMG_1604
B47E6B0B-A785-4828-8749-879C5F67B568_4_5005_c
IMG_1614
E66B0907-7861-4050-BC2F-2BD1E7710B90_4_5005_c

Redan inledningen satte sällskapet i feststämning: knaperstekt ankbröst, potatiskaka, rödvinssky, ramslöksbakade morötter och persiljepuré.


Lennart plockade fram en vit basker som han fått av sin mamma som liten palt. Då elegant klädd i blå kavaj med guldknappar. Dressen vid framträdandet också elegant, väl passande en estradör.

Allt eftersom baskrarna ändrade färg ändrades Lennarts dialekt och ordbruk. Ja, många ord brukades denna kväll som alla hänfördes till bärarna av respektive hatt.

Där var först en svart, en nyinköpt lila, en knallröd med tillhörande halsduk, så åter en svart och avslutningsvis en läckert blå.

Fem välkända svenska män fick vi höra anekdoter om och gissa oss fram till vem som Lennart avsåg.

Det blev en frågestund innan Lennart avtackades med bokpaket efter löfte att komma tillbaka till hösten. Då med annan inriktning på föredrag 

En sådan toppenkväll!

Det omdömet fällde flera när de lämnade vår Salong 

Den 10 april fick vi höra

Lennart Torgeby berätta om "Män i basker"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Söndagen den 10 mars - Afternoon tea

Ingrid Thörnqvist gav en

annorlunda bild av drottning Silvia.


Under pandemin hade vi ett zoom-möte då Ingrid Thörnqvist berättade om Carl-Gustaf Svingel, och i SvT har vi mött henne som utrikeskorre i flera sammanhang.


Nu har Ingrid under ett år följt drottning Silvia och säger: "Jag fann en ny bild av henne – hon använder medvetet sin roll och sitt kändisskap för att så mycket som möjligt försöka att påverka i viktiga samhällsfrågor."

Deras möten har resulterat i välskriven reportage-bok av en driven journalist.

Den 10 mars berättade Ingrid engagerat, med flera bilder, om ett intressant och omväxlande år med en hel del resor, bl a till Brasilien. 

Det blev många möten med drottning Silvia i hennes olika roller, men även möten med personer som arbetar med henne inom hovet och i de olika stiftelserna.

Vi fick en bild av en modern målmedveten yrkeskvinna som envist och professionellt arbetar mot sina mål, men också en del personliga tankar.

Som ett ytterligare plus denna söndagseftermiddag var den goda Afternoontea-buffé som Gastronomi&Harmoni dukat upp.

...................................................................................................................