Klicka på fotona så blir bilderna större.

I en rymlig buss med sköna fåtöljer lät vi oss föras genom det bedårande sommarlandskapet till Laholm och Teckningsmuseet; det enda i Sverige. Här väntade fräscha frallor och nybryggt kaffe samt guiden Henrik Stenberg, själv konstnär. Med engagemang och perfekt guideröst ledde han oss genom ”Den stora utställningen om svensk illustration 1880-2020”. Henrik visade och berättade om teckningarnas och tryckerikonstens utveckling allt ifrån träsnitt och xylofoni på 1700- och 1800-talen fram till dagens digitalisering och graffitti.

Tätt, tätt, på väggar och i många montrar, kronologiskt decennium efter decennium, har man sammanställt illustrationer – och därmed också en inblick i samhällsutvecklingen. Här finns affischer och böcker, skolplanscher och tidningar. Här hördes många ”den minns jag”, ”den där har jag”, ”det måste vara xx som ritat”.

En timme varade guidningen vi beställt; vi kunde ha stannat och lyssnat mycket längre, men nu väntade en stor läcker lunchbuffé och besök på Tres Hombres Art på Tylösand.


Ca 400 konstverk ur Per & Åsa Gessles Collection är placerade utomhus samt i korridorer, restauranger och lounger på Hotel Tylösand. Här finns en stor samling fotografiska verk, måleri, skulptur och grafik. Dessutom höll galleristen på att hänga en ny utställning med fem fotografer vid vårt besök.

Med katalogen i hand strövade vi runt och hann en snabb promenad mot stranden för att i blåsten smälta intrycken före nästa konstupplevelse.

Mjellby Konstmuseum, numera i regi av regionmuseet, visar ”Archipenko, A Modern Legacy”. Vi var guiden Karl-Henriks första besöksgrupp, men den inlevelse och kunskap han förmedlade visade att han både är väl påläst och kan mycket om konsthistoria.

Alexander Archipenko (1887-1964) var en av modernismens pionjärer och en banbrytande skulptör. Han flyttade ofta och där han slog sig ner bildades Archipenko-konstskolor. I utställningen finns skulptur, måleri, fotografier och dokument som visar Archipenkos konstnärliga bredd, i gränslandet mellan abstraktion och kubism. Samtidigt lyfts tre skandinaviska konstnärer som aktivt sökt sig till Archipenko fram: Fransciska Clausen, Karl Ede och Axel Olsson.

Utställningen visas nu för första gången i Europa och är anordnad av Arts & Artists, Washington DC, i samarbete med the Archipenko Foundation.

Solen följde oss hela dagen och när vi kom till Sankt Olofs kapell var kaffebordet framdukat på gräsmattan vid majstången. Först besökte vi kapellet och fick av den tidigare ordföranden Per Wiström höra den fantastiska historien bakom detta kapell som lockar många både till vigsel och att delta i de många sommararrangemang som den ideella föreningen ordnar.

Kapellet ”hittades” av landsarkivarie Erik Salvén vid ett besök i Lidhult 1931. 1721 byggdes en vacker träkyrka med unika takmålningar, en kyrka som revs 1879.

Salvén fick höra att det i en bondgård i byn Prosteköp fanns unika takmålningar och han begav sig nyfiket dit för att undersöka hur målningarna såg ut och hur de kommit dit. Besöket i bondköket ledde honom till vinden och målningarna. Efter 19 år lyckades han köpa huset och återuppföra kapellet i sitt ursprungliga skick på sin nuvarande plats i Tylösand.


Fulla av konstupplevelser återvände vi efter elva timmars utfärd till Malmö.

Dessutom hade vi fantastisk tur med vädret!

Kaeth Gardestedt

Med konst på agendan

Utflykt den 27 juni 2017